
Hypotheek voor ondernemers
Stel je vraagHypotheek voor ondernemers
Als ondernemer een hypotheek aanvragen werkt net even anders dan wanneer je in loondienst bent. De ene maand verdien je misschien meer dan de andere. Dat betekent gelukkig niet dat je geen huis kunt kopen. Integendeel: er zijn genoeg mogelijkheden om als ondernemer een hypotheek af te sluiten.
Een geldverstrekker wil wel een goed beeld krijgen van jouw inkomen. Daarom worden meestal je jaarcijfers en aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen drie jaar opgevraagd. Zo krijgt de geldverstrekker inzicht in je gemiddelde inkomen over die periode. Op basis van dat gemiddelde wordt jouw toetsinkomen vastgesteld. Dat inkomen bepaalt of je de maandlasten kunt dragen.

Wat als je korter dan 3 jaar ondernemer bent?
Ook als je korter dan drie jaar ondernemer bent, zijn er voldoende mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten. Steeds meer geldverstrekkers bieden starters in het ondernemerschap kansen om tóch een hypotheek te krijgen.
Een hypotheek zónder jaarcijfers is lastig, maar als je minimaal één jaar aan cijfers kunt laten zien, zijn er vaak al mogelijkheden.
Welke documenten heb je nodig?
Voor het aanvragen van een hypotheek als ondernemer is een goede voorbereiding het halve werk. Het is belangrijk dat je alle benodigde documenten kunt aanleveren. Zorg daarom dat je in ieder geval de volgende stukken klaar hebt liggen:
- Jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar (of in elk geval van het afgelopen jaar)
- Aangiftes inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar
- Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 6 maanden)
- Overzicht van eventuele leningen of schulden (zowel privé als zakelijk)
- Bankafschrift met het actuele (spaar)saldo
- Kopie van je paspoort of identiteitskaart

Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?
Financieel adviseur Michael helpt je graag verder.