Hypotheek voor de ondernemer

Als ondernemer een hypotheek aanvragen werkt net even anders dan wanneer u in loondienst bent.
De ene maand zal u meer verdienen dan de andere maand. Dit betekent niet dat u geen huis kunt kopen als ondernemer. Integendeel, er zijn juist voldoende mogelijkheden om als ondernemer een hypotheek af te sluiten. Een geldverstrekker wilt wel een goed beeld krijgen van uw inkomen. Hiervan worden over het algemeen jaarcijfers en inkomstenbelasting aangiftes over de afgelopen 3 jaar opgevraagd.
Dit geeft een geldverstrekker een goed beeld over het gemiddeld inkomen over de afgelopen 3 jaar. Het vastgestelde inkomen is bepalend of u de maandlasten kan dragen.

Wat als u korter dan 3 jaar ondernemer bent?

Ook als u korter dan 3 jaar ondernemer bent zijn er voldoende mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten. Gelukkig zijn er steeds meer geldverstrekker die mogelijkheden bieden om toch een hypotheek te kunnen afsluiten. Een hypotheek zonder jaarcijfers afsluiten is lastig. Maar als u minimaal één jaar aan cijfers kunt laten zien, zijn er al mogelijkheden.

Welke documenten zijn nodig?

Voor het aanvragen van een hypotheek voor ondernemers is een goede voorbereiding het halve
werk. Belangrijk is vooral dat je alle benodigde documenten kunt overhandigen.
Hiervoor heeft u in ieder geval de volgende documenten nodig:
Jaarcijfers afgelopen 3 jaar (of op z’n minst van het afgelopen jaar

  • Aangifte inkomstenbelasting afgelopen 3 jaar
  • Recent uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 6 maanden)
  • Overzicht eventuele leningen of schulden (privé en zakelijk)
  • Bankafschrift actuele (spaar)saldo
  • Kopie paspoort of identiteitskaart

Bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Financieel Adviseur Ruud helpt u graag verder.